De første årene oppe i luften

Menneskenes drøm om å kunne fly hadde de hatt i mange år før det første flyet tok sin første tur. Mange forsøk ble gjort og med ganske mange katastrofale utfall. De først forsøkene ble foretatt med det man kalte glidere, seilfly kaller vi dette i dag men selvfølgelig med riktig form og med riktige materialer som egner seg godt til oppgaven. Men det viktige med disse forsøkene var at de til sammen løste gåten med å kunne få ett fly opp i luften samtidig at det ble der så lenge man hadde behov for det.

Helikopter

Det var ikke bare fly som de forsøkte å få opp i luften, men det ble også gjort mange forsøk med helikopter i mange år før det endelig lykkes. De eldste sporene etter det som er forgjengeren til helikoptret finner man i det gamle Kina. Allerede rundt 400 f.Kr lagde Kineserne en flyvende innredning av bambus. Dette var ment som leketøy for barna og ble da enkelt kalt bambo copter. Det tok utrolig mange år før forskere tok tak i denne ideen og startet med å utvikle den videre.

Helikopter

Det var den kjente Leonardo da Vinci som gjorde noen fremskritt på slutten av 1400 tallet med en konstruksjon som kaltes aerial screw som han lagde flere små modeller av. Den neste som hadde noe fremskritt i forsøkene var den Russiske Mannen Mikhai Lomonosov, han lagde en innretning med en fjør som gjorde at den fløy loddrett opp. Dette innredningen var ment til å kunne frakte metrologiske instrumenter opp i luften.

Det første dampdrevne helikoptret ble lagd av en Franks oppfinner med navnet Gustave de Ponto d`Amecourt i 1861. Dette var en liten modell som skulle vises frem under ett forsøk, men den klarte aldri å løfte seg i fra bakken. Men den Italienske mannen Enrico Forlanini`s klarte det i 1878, også han med en damp maskin. Hans modell klarte å løfte seg 12 meter opp i luften og holdt seg oppe i rundt 20 sekunder.

Men er ikke helt sikker på hvem som sto for den første flyturen med mennesker, men man antar at det er Herman Ganswindt som gjorde det i 1901 i Tyskland. Dette var første motordrevent helikopteret, og mange av de andre oppfinnerne tok fort etter denne varianten. Det var samme her som med flyet, man lærte av hverandre og dro nytte av kunnskapen som etter hvert kom frem.

Første flyturen

Første flyturen

De Franske brødrene Louis og Jacques Breguet startet med å eksperimentere med sin variant i 1906. Resultatet av disse forsøkene førte til byggingen av Gyroplane Nr 1 og klarte å få det litt opp i luften året etter. Selv om man kom opp i luften med maskinen var den veldig ustabil og man måtte hjelpe til med å holde i rammen for å holde den stabil. Men selv om disse tidlige variantene ikke var så vellykket var de pionerne innen helikopter utviklingen som har ført til dagens helikoptre. Man har jo utrolig mange bruksområder hvor helikoptret er den eneste måten å bruke.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *