Bruk av luftrommet

Bruken av luftrommet har med årene blitt en veldig viktig faktor både innen den sivile og den militære sektoren. Viktigheten med å overvåke egne områder er for mange land absolutt nødvendig, gjerne om man har naboland som stadig krenker grensene. Den sivile delen med transport av mennesker og varer har også økt noe enormt de siste årene, det å få folk og varer fortest mulig frem har også blitt enormt viktig i dagens samfunn.

Gripen

De er ikke så mange land som produserer fly til bruk innen det militære, men våre Svenske naboer har klart å lage ett fly som flere land nå benytter seg av i sitt militære program. Det er flyet Saab 39 Gripen som er ett multirolle fly som da igjen betyr at man kan bruke det til flere forskjellige typer oppdrag.

Gripen

Dette er ikke det første flyet som Sverige har produsert, det første hadde betegnelsen Saab 21R som ble produsert mellom 1950 og frem til 1956. Etterfølgeren Saab 29 Tunnan som ble produsert i fra 1951 og frem til 1976. Så kom Saab Tunnan i 1951 og som da ble produsert frem til 1976. Saab 32 Lansen produserte de så mellom 1956 til 1997 og Saab 35 Draken som de startet opp produksjonen av i 1955 og flyet ble produsert frem til 1974. Det var da det første flyet innen denne klassen som ble produsert i vest Europa og ble litt av en milepæl for Svenskene.

SAAB

Saab AB eller Svenska Aeroplan AB som det først het ble etablert i 1937 og var da det samme firmaet som produserte Saab-Scandia bilene. Firmaet ble til gjennom ett samarbeid mellom Saab, Svenska Aero AB og ASJA som alle drev med flyproduksjon på den tiden. Fokuset på kampfly ble satt på 30 tallet og man satset da på jetfly i årene fremover. Men det var ikke bare fly til militært bruk de produserte, det ble også noen sivile fly med årene og de to siste modellene var Saab 340 og Saab 2000.

Saab 39 Gripen

Det nyeste flyet Saab 39 Gripen er ett fly som godt egner seg til angrep, jakt og overvåkning og er fullpakket med den nyste teknologien og våpensystemer som flere land nå benytter seg av til sitt forsvar. Hovedfokuset når flyet ble konstruert var for jaktoppdrag og det stilles høye krav til fleksibilitet, ytelse, effektivitet og svært gode evner i luftkamp. Selv om flyet er fullspekket med det nyeste innen teknologi er det vesentlig billigere enn sine forgjengere innen Svensk flyproduksjon.

Det er også konstruert til å kunne benytte seg av svært små flyplasser, noe som egner seg godt i mange land da de har en god del mindre flyplasser rundt omkring i landet. Det trenger bare 800 meter rullebane for både kunne ta av og for å lande. Dette er hoved flyet til det svenske luftvåpenet som har totalt en bestilling på 204 fly av denne modellen. Det har blitt en god eksportvare for Sverige da flere land også har bestillinger inne på denne flytypen samt de landene som allerede har flyene i drift i dag.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *